Meny
Nya viner 1/6
Nya viner 5/6
Provning Beställningssortimentet
Enkel näsa...
Mejl
Lek med logik
Inkänning...
PS: Finvin...
(Fasta "Sommar-viner")
testade vid Systemets skribentprovning Sthlm 20/4
Släppets få nummer jag kan tänka mig köpa (en fråga jag ofta ställer mig är vart alla "onödiga" tar vägen, finns det köpare för allt?). Blint 20/4:
2024 Black Knight Cabernet Sauvignon Limestone Coast Wines, Coonawarra/Australien
(2523, 119 kr; Carovin)
"Djup rödlila; ung snäll 'aussiemint'..." G.
De Bortoli Family Selection Brut Cuvée, Australien
(7970, 89 kr; Bratt & Partners)
"Gulton; okej enkelbubbel..." G.
2025 Bon Courage Prestige Cuvée Chardonnay, Robertson/Sydafrika
(4714, 119 kr; Apricot)
"Gulton; ung fatad lätt insmickrande Chardonnay (Nya världen)..." G.
Nils Oscar Smooth Session, Sverige
(1217, 33cl 20 kr)
"Fin smakrik beska..." VG. 4,5 %.
(Tillfälligt sortiment)
testade vid Systemets skribentprovning Sthlm 7/5
Blev två viner och en calva (begreppet "sparsläpp" verkar ha befästs...). Blint 7/5:
2023 Rabble Cabernet Sauvignon, Paso Robles, USA
(92665, 199 kr; Handpicked Wines, 4800 fl)
"Rödlila; ung enkelfruktig 'Cab'..." G.
2024 Louro do Bolo Rafael Palacios, Valdeorras, Spanien
(93137, 250 kr; UnicoWines, 1800 fl)
"Ung ren syrlig 'Grüner Veltliner'..." G/VG.
100% Godello.
Busnel XO 8 Ans Port Cask Finish, Pays d'Auge
(42184, 50cl 449 kr; Moestue, 498 fl)
"Ljusbrun; smakrik äpplefrisk Calvados..." G/VG.
Vinkällaren Grappe, Sthlm 13/5
Efter tre timmars provning valde jag en vit och en röd (blint 13/5):
2023 Leitz Berg Kaisersteinfels Terrassen (77745, 459 kr; Johan Lidby), Rheingau. "Gulton; ung syrlig Riesling (potential)..." G.
2018 La Corte del Pozzo Amarone Fasoli Gino (70841, 499 kr; Terrific Wines), Veneto. "Rödlila; rik inbjudande frukt (Amarone?)..." VG.
En av mina favoriter i genren. Borde finnas på fast sortiment.
Även i april utförde jag februaris experiment att blindprova samma släpp (nu 29/5) vid två tillfällen och jämföra noterna. Konsekvent?
Klarade mig åter hyfsat, med likartade betyg (Barbaresco Mondino fick dock sänkt från G/VG till G) och många sammanfallande ordval.
Nu är ju mina beskrivningar ytterst korta (en del kallar dem "lakoniska"), vilket underlättar. Om jag utöver mina druvtankar lekt associationsleken och spånat melon, palsternacka, muskot osv hade det förstås divergerat mer. Sånt här hittepå är ofta hugskott, och kan skifta med humör och tillfälle.
Sen måste jag erkänna att "sniffa runt" väl aldrig tillhört mina talanger. Har sökt det primära, det enkla. Doftariorna kokar jag ner till komplext.
"Om du inte själv fick prova Systemsläppen, vilken av vinskribenterna skulle du då välja som din tipsare?"
Ingen. Alla jag kunnat kolla är för välvilliga. Kan haussa viner jag blint knappt funnit drickbara...
"Ditt vanligaste betyg är G, godkänt. För mig inget bra betyg: 'går att dricka', inget mer..."
Drickbarhet är väl en bra början, inte alla viner givet. Innebär att du (om vi bortser från priset) inte lär bli besviken. Helt okej, med andra ord.
"För några år sen minns jag att du drog ett utmanande skämt om en ICA-handlare. Hur var det det gick?"
Jo, hade väl skämt ut sig i samtliga media:
- Hej alla barn, jag är ICA-handlare. Idag hällde jag coca-cola på en tiggerska. Rom och cola!
Sista mejlet får egen rubrik:
I Lars Torstensons långdikt Frukostflingor finns några rader som berörde mig djupt. Som om de handlade om mig...
Tomheten
i ögonen
på min vän
som just mist sin älskade
I femtio
år hade de
visst hängt ihop
ler långhalm
som man säger
Och så en bottenlös saknad
ensamhetens övergivna torg
en oväntad väntad häpnad
oceaner av längtan, sorg
PS Juni:
Världens största konst, musik, litteratur är enkelt tillgänglig för gemene man. Via muséer, konstböcker, skivor, bokhandlar, bibliotek. Men inte världens största viner. De är idag förbehållna en privilegierad finanselit.
Hur påverkar det här smaken? Hur skulle en vinintresserad Svensson uppskatta en Latour -82? Om han var i min ålder, och en gång druckit motsvarande, blev han säkert nöjd. Annars är risk för att han bara fann den "konstig".
Och miljardärerna? Skulle de uppskatta sina klenoder även blint? Flertalet dricks förstås öppet, "ståndsmässigt". Vet alltså inte hur mycket här som är äkta vinglädje eller status.
All lukrativ svindel med förfalskade finviner talar tyvärr för att det är statusen som styr. (Man "dricker etikett" som Jan Myrdal elakt kallade det.)
Försöker föreställa mig att jag själv bjöds på några såna här falsifikat. Skulle jag inte direkt ana ugglor?
@ Ny årgång. 2025 Les Lauzeries Rosé (2724, 149 kr), Tavel. Djuprosa; ren lätt mintig bär/viol, fortfarande under utveckling.
Det är den här + Puy Chéri jag dricker (merparten övrig rosé kunde de slå ihop till Bolis Blask...).
Tilltugg? Gott och vackert: charkbricka på ruccolabädd.
@ Efter att ha hånats av "naturvinstalibanerna" skriver sommelier-världsmästaren Andreas Larsson i sin krönika i Livets Goda att han plötsligt känner sig "lika gammal som Hans Artberg".
Vinbranschens kung Ane - ska jag vara stolt?