

Meny
Nya viner 1/3
Nya viner 3/3 och 10/3
Nya viner 17/3, 24/3, 31/3
Provning Beställningssortimentet
Mejl
Bortglömd fråga
Sortimentsprovning Divine
Winter om whisky
PS: Till lättjans lov?
(fasta "Vår-viner")
testade vid Systemets skribentprovning Sthlm 24/1
Säsongssläppen brukar jag sällan rosa, inte heller nu. Godkände 3 viner + 2 destillat och en god öl. Blint 24/1:
2021 Barossa Valley Shiraz, Australien
(13017, 150cl 201 kr; Oenoforos)
"Mörklila; enkelmullig Nya världen-frukt..." G.
2018 Massimo Rivetti Barolo, Piemonte
(20055, 299 kr; Principium Dryck)
"Ljus; ung okej Nebbiolo..." G.
2021 Forstreiter Ried Schiefer Grüner Veltliner Kremstal DAC, Österrike
(3036, 161 kr; Heba Food & Beverages)
"Frisk 'Grüner Veltliner'..." G/VG.
Ekobryggeriet Gin, Sverige
(596, 240 kr; Umida Partners)
"Ofärgad; frisk lätt oljig gin..." G.
Tullibardine 500 Sherry Finish, Highlands
(85023, 503 kr; Clydesdale)
"Mellanbrun; smakrik whisky..." G.
König Pilsener, Tyskland
(1420, 50cl 22 kr, Galatea)
"Fräsch beska..." VG.
(Tillfälligt sortiment)
testade vid Systemets skribentprovning Sthlm 2/2
Fick mitt gängse tionde, 5 av 47. Blint 2/2:
2020 Ch Sixtine Châteauneuf-du-Pape, Rhône
(92037, 354 kr; Budbreak, 1200 fl 3/3)
"Mörk; fruktmullig 'Zin'..." VG.
Okej, ChN-du-P är känd som kameleont...
2018 Barolo di Serralunga Luigi Pira, Piemonte
(92358, 345 kr; Origo, 2396 fl 3/3)
"Ljus; ung smakrik Nebbiolo..." G/VG.
2022 Dog Point Sauvignon Blanc, Marlborough, Nya Zeeland
(93288, 209 kr; Valid Wines, 2000 fl 3/3)
"Ung ren Sauvignon Blanc..." G.
Kors i taket - godkände en SB från Nya Zeeland (normalt brukar jag finna dem överdrivna, parodiska; "utpissad sparris").
1800 Añejo Proximo Spirits, Mexiko
(11525, 447 kr; Arcus, 4000 fl 3/3)
"Ljusbrun; komplex kryddpepprig 'tequila'..." VG.
2018 Amarone della Valpolicella Conte Gastone Massimago, Veneto
(92258, 394 kr; Wine Group, 1200 fl 10/3)
"Mogenkant? Djup inbjudande frukt..." VG.
2020 Catena Par Altamira Malbec, Mendoza, Argentina
(95738, 159 kr; Wine Affair, 18000 fl 10/3)
"Mörk; ung fyllig Nya världen-Malbec..." G.
En besvikelse var Tokara Director's Reserve, som jag brukar gilla. Om nya årgången 2020 skrev jag bara "ung Cab". (Fick höra att man 2019 bytt vinmakare. Möjlig förklaring?)
(Tillfälligt sortiment)
testade vid Systemets skribentprovning Sthlm 23/2
Jfr ovan, 8 av 67 (sämre ställt med destillaten, 0 av 8). Blint 23/2:
2020 Ch Cantemerle, Haut-Médoc
(90490, 305 kr; Tryffelsvinet, 3600 fl 17/3)
"Rubin; ung rik Cab..." VG.
2019 (se Jun 22) blir möjligen en vinnare med lagring, men idag dricker jag 2020.
2020 Dandelion Vineyards Firehawk McLaren Vale Shiraz, Australien
(95881, 209 kr; Tryffelsvinet, 10200 fl 17/3)
"Mörk; 'barr' + aussie-mint..." G.
2021 Terres Dorées Beaujolais blanc, Bourgogne
(92675, 189 kr; Divine, 3600 fl 17/3)
"Gulton; ung inbjudande fat/frukt (Chardonnay?)..." G/VG.
2019 Barbaresco Mondino Piero Busso, Piemonte
(90082, 413 kr; Budbreak, 360 fl 24/3)
"Ljus; ung snäll Nebbiolo..." G.
2020 Kloster Eberbach Baiken, Rheingau
(95284, 199 kr; Provinum, 1800 fl 24/3)
"Rik fruktig Riesling..." VG.
2021 Keermont Terrasse, Stellenbosch, Sydafrika
(92559, 199 kr; Wine Affair, 1200 fl 24/3)
"Lätt gulton; fyllig frisk frukt (Rhône?)..." G/VG.
Druvor: Chardonnay, Chenin Blanc, Marsanne, Rousanne, Sauvignon Blanc, Viognier.
2022 Castelmondo Prosecco Rosé Brut, Veneto
(92365, 99 kr; Winepartners, 19200 fl 24/3)
"Ljusrosa; enkelgod ren mousserande (Prosecco?)..." G.
2020 Nik Weis Layet GG, Mosel
(95195, 394 kr; Wicked Wine, 900 fl 31/3)
"Ung syrlig Riesling..." G/VG.
(Vinkällaren Grappe, Sthlm 9/2)
Som jag sagt tidigare, högst blandad kvalitet på BS. Symptomatiskt var min favorit en insmugen TS, 2018 Amarone Gastone: "Ljus; djup inbjudande frukt (Amarone?)..." Släpps 10/3, se ovan.
Mina blindval på BS:
2020 Geil Riesling Trocken Bechtheimer (58810, 230 kr; BWE Brand), Rheinhessen. "Gulton; ung smakrik Riesling..." G/VG.
2019 Chianti Classico Brancaia Riserva (71600, 391 kr; Johan Lidby), Toscana. "Rel ljus; stram italiensk frukt (Nebbiolo?), potential..." G.
2019 Barbaresco Francesco Versio (59759, 479 kr; Panache), Piemonte. "Ljus; ung komplex Nebbiolo, potential..." G.
Fråga: Hur uppfattar jag mina läsare?
Som olika, förstås. Men den jag skriver för är Den intelligente och kulturellt intresserade vinfreaken. Som jag också möter i flertalet läsarmejl...
"Bra att du tar avstånd från 'popgurun' Thomas Erikson och hans bok Omgiven av idioter [Feb 23]. Utsattes för den på mitt jobb, med syftet Kompetensutveckling. Många låter sig uppenbarligen luras av hans hopkok. (...) Jag uppskattar din kritiska hållning, mot både viner och annat."
Tack. När jag hör ordet "kompetensutveckling" osäkrar jag min pistol (om jag hade nån)!
"Intelligent spekulation om SB du citerar i senaste brevet. Men om staten beviljade licenser för privat försäljning av öl och vin, nog skulle det förenas med hårda villkor..."
På det hade min expert faktiskt ett vasst svar:
Det har jag inte förnekat. Vad jag pekade på var brukare som ville sluta men inte kunde. Din storrökare vill ju fortsätta - och då finns ingen mot-sägelse.
Om frågan varför vi frivilligt kan välja till synes självdestruktiva nöjen skrev jag en gång en debattartikel som fick viss uppmärksamhet (det här var vid tiden då filmen Motorsågsmassakern diskuterades).
Förhoppningsvis har den fortfarande aktualitet. Varför jag dristar mig att förkortat citera den:
(Hans Artberg, Folket 10/12 1980)
I debatten om "videovåldet" har mest diskuterats hur såna här vidrigheter kan få säljas, hur de ska kunna stoppas osv. Frågan varför folk tittar på våldet har hamnat i skymundan.
Blod och skräck som underhållning är inget nytt. Alltifrån antikens tragedier, bibelns helvetesskildringar, medeltidens häxbål har människorna kittlats av att se andras olycka. Och redan tidigt grubblade filosoferna över problemet: hur kan en "normal" människa finna lust i att skåda olust?
Många sökte estetiska förklaringar. Aristoteles talar i sin Poetik om hur tragedin genom scener som väcker medlidande och fruktan skapar en "rening" (katharsis) av dessa passioner. Engelsmannen Hume (1700-talet) menade att varje konstnjutning fordrar viss grundlidelse: "Ett absolut lugnt och likgiltigt sinne skulle inte finna något nöje i fantasins eller uttryckets skönhet, som i förening med lidelse ger en sådan sällsam upplevelse." Men de mildrande faktorerna måste dominera över lidelsen, tillägger han. Annars slår det hela över. De estetiska faktorerna förstärker den praktiska olusten i stället för tvärtom. "Spökhistorier", vars enda mål är att skrämmas, hade Hume ingen förståelse för.
De estetiska teorierna kan förklara varför vi njuter av skräckfyllda konstverk, böcker som Den målade fågeln, filmer som Repulsion.
Populariteten hos de okonstnärliga skräckalstren (t ex videovåldet) måste förklaras på annat sätt. Hur kan folk lockas av att se utdragna tortyrscener, avrättningar, våldtäkter? Varför dras folk till eldsvådor, varför flockas de runt trafikoffer?
En förklaring som fortfarande håller tycker jag ges av abbé Dubos passionslära, som slog igenom i början av 1700-talet. Enligt Dubos är alla passioner, oberoende av slag, bättre än den psykiska overksamheten, ledan. Ju händelsefattigare liv, desto större behov av boxningsmatcher, tjur-fäktningar, motorsågsmassakrar. Någon aristotelisk "rening" behövs inte. Möjligen skulle som rening kunna räknas åskådarens tryggade position, men den är enligt Dubos endast en förutsättning för lustupplevelsen. Orsaken är och förblir den psykiska aktiviteten.
Moderna psykologer talar om vår "sinneshunger", vår motvilja mot "sinnessvält". Stäng in en människa i ett helt ljudisolerat rum och hon visar snart tecken på stark olust. Dagens välfärdssamhälle utgör för många ett sådant rum.
(...)
Ledan. Förr botade man den med kamp för brödfödan (gäller fortfarande 2/3 av världen). Nu erbjuds vi andra möjligheter: Kärlek, hat, hobbies, ideologiskt engagemang. Roligare förstås. Men svårare. En del klarar det inte. Blir apatiska. Eller tar till substitut som knark och supervåld.
(Stadshuskällaren, Sthlm 6/2)
Favoriserade 5 vita, alla läckert prototypiska i sin genre:
Gosset Grande Réserve Brut (92131, 461 kr), Champagne
2018 P. Hardi Mercurey Brigadière Blanc (53924, 341 kr), Bourgogne
2017 Bott-Geyl Grand Cru Schoenenbourg (58103, 531 kr), Alsace
2019 Lebenshilfe Schlossberg Riesling (73348, 271 kr), Pfalz
2020 Kuntz Qualitätswein Trocken (75210, 261 kr), Mosel
Kuriosa (jfr Okt 22). Lyckades få prova Frapins supercognac Extra (80529, 5681 kr) och jämföra med min tidigare favorit Frapin XO VIP (82643, 1921 kr). Rik, kompakt, eldig - men jag föredrar ändå VIP, som känns friskare, mer elegant.
Nästa gång hoppas jag få smaka deras Tête de Cuvèe eller Fjäder i Hatten Plume (50335, 29901 kr)....
Åke Edwardssons och kommissarie Erik Winters comeback, Det trettonde fallet, öppnar försiktigt men tar sig efterhand. Och Winter håller stilen. Snor som vanligt ihop läckra tapas och trattar whisky (mätt i fingerbredd). Hemma-favorit är Glenfarclas, men även annat går ner. Tre citat:
"Winter svarade inte, drack lite av whiskyn, Bertils tolvåriga Macallan, äldre än så när det gäller Macallan var snobberi utan mening."
"När allt var över skulle han bjuda Sara på två fingrar av något hon skulle tycka om, kanske något från lågländerna, Glenkinchie eller Rosebank, inte så rökig, inte rökig alls, mildare, men kanske var det kvinnoförtryck att tänka så, kvinnor kan verkligen dricka märken som Laphroaig, Lagavulin och Ardbeg, med smak av förkolnade järnvägsslipers."
"Winter smakade igen. Han blev varmare. Whisky fungerar alltid. Men alkohol leder inte till lycka. Alkohol är lycka. Många förstår det inte. Det går inte att lära sig i böcker."
PS Mars:
The new criticism, nykritiken, kallades en litteratursyn som växte fram i mitten av förra seklet. Det nya här var att man satte texten i centrum, inte författaren. Tidigare tekniker med fokus på biografi och historik övergavs. I stället kom close reading, närläsning.
Däremot har jag aldrig hört att man gick så långt att man "blindprovade", läste boken utan att veta författaren, med täckta pärmar. Vilket ju borde ha varit lärans radikala konsekvens.
Som vinskribent är jag alltså nykritiker, dessutom radikal sådan. "Close tasting" är min metod. Vad vinns med den?
Nykritikerna menade att de gamla akademiska traditionerna, med epok- och bakgrundsforskning, "distraherade från texten". Det nya bedömningssättet var mer frigjort, "objektivt".
I mitt fall tillkommer ett argument (som litteraturens nykritiker kringgått): Med mitt fokus på varan slipper jag plöja alla lärda luntor om producenterna och deras historia, kan bekvämt koncentrera mig på the real thing.
@ En fråga som vill vara vänlig, men bara röjer ointresse (om frågeställaren varit intresserad hade han också vetat svaret):
"Går du fortfarande på Systembolagets provningar?"
@ Den bedrägliga vänligheten finns även i "peppen": "Fint att du har nåt att sysselsätta dig med på äldre dar..."
@ À propos postens förslag om utdelning var tredje dag. När jag i början av 70-talet jobbade som brevbärare på GPO i Sydney hade vi tre utdelningar - per dag. (Okej, var före e-postens tid...)
@ 1/3 (jfr ovan). Jag stöttar sällan Alf Tumbles rekommendationer - men när det gäller avrådan kan jag hålla med. Tumble i DN 25/2 om säsongssläppen:
"Just paketering och olika slags kvalitetsmärkningar verkar ofta betyda mer än själva vinet. (...) Det blir tydligt att det fasta sortimentet behöver dammas av och göra plats för viner som håller måttet. Där innehållet är viktigare än utanpåverket."
@ I sympati med bokförlagens förslag att i Roald Dahls böcker plocka bort anstötliga ord som "svart", "tjock", "galen" borde kanske även vårt svenska systembolag nu göra en insats och förvisa ordet "vit" (som ju kan associera till hemskheter som "vit makt" o dyl; jfr Konstfackselevers tidigare protest mot namnet "Vita havet"). Kunde bytas mot "ofärgad". Om bannet även borde gälla franskans "blanc" och engelskans "white" är mer osäkert. Blev knepigt att i butik ersätta flasketiketternas "blanc de blancs" och "white port"...
@ Bland det skändligaste jag sett: norska dramadokumentären "Den största förbrytelsen", om tyska ockupationen. Alla norska samarbetsmän...
(En förbjuden fråga är hur vi svenskar hade agerat om vi ockuperats...)
@ Nästa brev - April 23 - kommer 1/4.